espati.lv

Kā izveidot plaukstošu uzņēmumu. Trešā daļa

Kā izveidot plaukstošu uzņēmumu. Trešā daļa

Autors: Olafs Zvejnieks, "Kapitāls"
Foto: shutterstock.com
2008. gada 10. oktobris

>   Izdrukāt
>   Nosūtīt
Rakstu sērija "Kā izveidot plaukstošu uzņēmumu" radīta, lai palīdzētu ikvienai no jums saprast, kā norisinās uzņēmuma izveidošanas process, un kā jārīkojas, lai šis process noritētu veiksmīgi. Nebaidieties no skaitļiem, kas minēti rakstātie domāti uzņēmumiem, kas orientējas uz ASV un globālo tirgu; Latvijas gadījumā tie, protams, būs stipri mazāki. Ir vērts šo rakstu sēriju saglabāt kā teorētisku rokasgrāmatu savu nākotnes plānu realizēšanai.

Sērijas iepriekšējā rakstā stāstījām, kādi norisinās produkta prototipa izstrāde - pašu pirmo uzmetumu tam, kā produkts varētu izskatīties un darboties īstenībā. Šodien aprakstīta trešā fāze - BETA PRODUKTA IZSTRĀDE.

Nepieciešamie līdzekļi – 0,5-1 milj. ASV dolāru.

1. Prototips ir jūsu idejas pirmais demonstrējums, savukārt beta produkts jau ir ļoti līdzīgs tam produktam, kuru jūs gatavojaties pārdot.
Šajā fāzē galvenokārt uzmanība jāpievērš lietojuma ērtībai un dizainam. Jūsu mērķis ir radīt kaut ko tik vienkāršu, efektīvu un skaistu, lai cilvēki lūgtin lūgtu kļūt par šī produkta testētājiem. Jūsu mērķi ir arī meklēt iespējas vienkāršot produkta ražošanu un optimizēt izmaksu struktūru – šajā brīdī to izdarīt ir daudz vienkāršāk nekā pēc produkta palaišanas tirgū.

2. Sāciet veidot uzņēmuma personālu
.
Mērķis – izveidot svarīgāko speciālistu kodolu.

Tagad jūs esat gatava pieņemt darbā cilvēkus uz pilnu darba dienu. Vairumam jauno uzņēmumu šajā fāzē vissvarīgākie ir tehniskie speciālisti, tie, kas spēs novadīt jūsu prototipu līdz beta produkta līmenim. Lai gan mūsdienās var meklēt speciālistus visā pasaulē, pamata grupa būtu jāveido no vietējiem kadriem. Meklējiet tos, kuri ir entuziasma pilni, runājot par jūsu produktu, un mēģiniet pieņemt darbā vislabākos, kādus vien varat atrast.

PADOMS. Kur meklēt darbiniekus:
a)    ārpakalpojumi. Vienmēr apmeklējiet uzņēmumus, kuriem nododat kādu funkciju veikšanu, lai novērtētu tos un veidotu attiecības, ja nodarbojaties ar datorprogrammām, nasscom.org piedāvā Indijas labākos ārpakalpojumu uzņēmumu sarakstus, bet russoft.org – labāko, kas atrodams Austrumeiropā.
b)    Pieņemšana darbā – darba sludinājumi ir noderīgi, taču parasti labākus rezultātus dod vecā labā apjautāšanās draugiem un paziņām. Intervējot kandidātu, ieklausieties savā intonācijā un izjūtās. Ja tās signalizē, ka kaut kas nav kārtībā, tad visticamākais, ka nav arī.
c)    Pārvilināšana no citiem uzņēmumiem. Ideāls veids, kā tikt pie pieredzējušiem pārdevējiem vai vadītājiem, taču jums būs jāpiedāvā kaut kas ļoti pievilcīgs. Tiesa, šādiem cilvēkiem ļoti bieži vispievilcīgākā šķiet iespēja piedalīties kaut kā jauna radīšanā.

3. Izveidojiet savu biroju
.
Mērķis – lai profesionāļi nodarbojas ar administrēšanu. Tas jums dos iespēju koncentrēties uz svarīgāko.

Grāmatvedība, algu saraksti, dažādi citi labumi – tas viss ir prasmīgi jāadministrē, lai panāktu maksimālu atdevi no ierobežotajiem resursiem un saglabātu motivētu personālu. Parasti agrīnajās uzņēmuma attīstības stadijās ar to nodarbojas viens no dibinātājiem. Kamēr darbinieku ir mazāk par desmit, tas ir pieņemami, taču, uzņēmumam augot, noteikti būs nepieciešams profesionāls grāmatvedis, vismaz uz dažām stundām mēnesī.


4. Uzsāciet sava produkta testēšanu
.
Mērķis – iegūt testētāju komentārus, kas nepieciešami produkta pilnveidošanai.

Šajā fāzē jūsu uzdevums ir iegūt maksimāli daudz komentāru par savu produktu, atbildēt uz katru ierosinājumu un ātri ieviest nepieciešamās izmaiņas produktā. Programmatūras industrijā tas ir vienkāršāk, tiem kas ražo kaut ko taustāmu – grūtāk. Atcerieties, ka faktori, kas atšķir veiksmīgu produktu no neveiksmes, ne vienmēr ir viegli pamanāmi.

Visu, ko jūs ražojat, dodiet pārbaudīt cilvēkiem, tiem, kuri vēlāk būs šī produkta pircēji nevis tāpēc, ka viņiem tas patīk, bet gan tāpēc, ka viņiem to vajag. Atrodiet viņus kafejnīcās, bibliotēkās un augstskolu auditorijās. Samaksājiet viņiem 20 dolāru par pusstundas darbu, un jums tas atmaksāsies simtkārtīgi.

5. Pārskatiet biznesa plānu.
Ieviesiet tajā visas izmaiņas, kuras diktē jūsu iegūtā pieredze. Tas produkts, kura radīšanai jūs izveidojāt savu uzņēmumu, varbūt nemaz nav līdzīgs tam, kuru jūs gatavojaties palaist tirgū. Biznesa eņģeļi uzskata, ka no uzņēmuma dibināšanas līdz produkta palaišanai tirgū produkts mainās vismaz trīs reizes, pierodiet pie tā. Iespējams, bijāt izvēlējusi nepareizu tirgu vai nepareizu produktu.

PADOMS. Ko riska kapitālisti vēlas saskatīt jūsu uzņēmumā? Vairums riska kapitālistu teiks, ka iegulda naudu nevis biznesa plānos, bet gan cilvēkos. Viņiem patīk pieredzējuši uzņēmēji, ar kuriem viņi agrāk ir strādājuši kopā. Ja ir paveicies – jums viens tāds ir, varbūt pat direktora postenī. Ja nav – nenokariet galvu, bet turpiniet meklēt.

Šādā agrīnā uzņēmuma attīstības stadijā riska kapitālisti par savām investīcijām pieprasīs vismaz 40% no jūsu uzņēmuma. Riska kapitālistu prasības ir bēdīgi slavenas ar to, ka ir grūti izpildāmas, taču uzņēmēji visvairāk cieš no tiem līguma punktiem, kuri saistīti ar riska kapitāla fondiem piederošo uzņēmuma daļu pārdošanu. Lasiet tās uzmanīgi!

Nākamajos sērijas rakstos –turpmākie soļi sava uzņēmuma attīstīšanā.




* Raksts pārpublicēts no žurnāla “Kapitāls” 2006. gada jūlija numura ar redakcijas laipnu atļauju.

Saistītie raksti

Kā kļūt PAŠAI SEV par priekšnieci?

59% Latvijas uzņēmumu neatbild uz tiem adresētajiem e-pastiem

Gribu JAUNU darbu – 6 lietas, ko ņemt VĒRĀ

Kā ATGRIEZTIES darbā PĒC atvaļinājuma?

Taupības režīms - kas tas par zvēru?



Pastāsti draugiem: draugiem.lv twitter.com twitter.com

> Komentēt

kontakti    |    reklāma    |    espati.lv    |    kļūsti par autoru    |    saistību atruna